Please use this identifier to cite or link to this item: http://ri.uaemex.mx/handle20.500.11799/68841
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGABRIELA GAVIÑO ORTIZen_EU
dc.contributor.authorANGEL MANUEL SANCHEZ MEJORADA ZAPATAen_EU
dc.contributor.authorJUAN CARLOS BALTAZAR ESCALONAen_EU
dc.contributor.authorEDUARDO ROSAS ROJASen_EU
dc.creatorGABRIELA GAVIÑO ORTIZ-
dc.creatorANGEL MANUEL SANCHEZ MEJORADA ZAPATA-
dc.creatorJUAN CARLOS BALTAZAR ESCALONA-
dc.creatorEDUARDO ROSAS ROJAS-
dc.date2017-11-10-
dc.date.accessioned2018-07-18T06:00:37Z-
dc.date.available2018-07-18T06:00:37Z-
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/20.500.11799/68841-
dc.identifier.urihttp://ri.uaemex.mx/handle20.500.11799/68841-
dc.descriptionEducation as investment in human capital is an economic growth generator, to achieve that for a country it is needed to analyze those components of a national educational system in our analysis about the Mexican educational system, we have considered information that let us to visualize the results on the application of those programs aligned with the OECD, ISCED-UNESCO standards, which let us have a perspective of the no satisfactory results shown in the text of this publication, doing the comparative analysis of national indicators vs. the OECD as a whole, considering variables as annual PIB assignation of resources, the PISA evaluation results, the salaries paid to teachers and the annual government expense by student. Our sources of information are from confident international institutions (OECD and UNESCO), therefore our analysis is also confident and for that we made it by using the qualitative focus (Hernández, 2010), defining our extent in this article as an interpretation of how some variables as application and resources allocation to educational programs and other factors have addressed to the nondesired results exposed in the text of this article-
dc.descriptionLa educación considerada como inversión en capital humano es un generador de crecimiento económico; para que en un país pueda lograrse, es necesario el análisis de los componentes que integran un sistema educativo nacional. En nuestro análisis sobre el sistema educativo mexicano, hemos considerado información que permite visualizar resultados de la aplicación de programas educativos alineados con los estándares internacionales CINE-UNESCO y OCDE básicamente, que nos ha permitido evaluar desde nuestra perspectiva los resultados no satisfactorios que mostramos, comparando los indicadores nacionales con el conjunto de países de la OCDE, en variables como la asignación anual del porcentaje del PIB a la educación, la evaluación PISA, el salario a profesores y el gasto gubernamental por alumno en base anual. Debido a que los datos son provenientes de publicaciones de organismos internacionales confiables (OCDE y UNESCO), consideramos que nuestro análisis es acertado y para ello utilizamos el enfoque cualitativo (Hernández, 2010), lo cual nos permite definir el alcance en el presente artículo como una interpretación de lo que variables como la aplicación y asignación de recursos a los programas educativos y otros factores, han generado resultados no deseados que exponemos en el contendio del presente artículo-
dc.languagespa-
dc.publisherECORFAN-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess-
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0-
dc.source24104019-
dc.subjectSistema Educativo-
dc.subjectInternacional-
dc.subjectOCDE-
dc.subjectVariable-
dc.subjectinfo:eu-repo/classification/cti/5-
dc.titleEl sector educativo mexicano y la inversión pública-
dc.typearticle-
dc.audiencestudents-
dc.audienceresearchers-
item.fulltextNo Fulltext-
item.grantfulltextnone-
Appears in Collections:Producción
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.