Please use this identifier to cite or link to this item: http://ri.uaemex.mx/handle20.500.11799/71001
Title: Educación intercultural y lenguas indígenas: Análisis de la reproducción de la desigualdad en el Estado de México
Authors: GUADALUPE NANCY NAVA GOMEZ 
VERULIA PEREZ CERVANTES 
ROSALBA MORENO COAHUILA 
Keywords: desigualdad;currículo oficial;educación intercultural;lenguas indígenas;info:eu-repo/classification/cti/5
Publisher: Revista de Educación Básica
Project: Vol.;1
No.;2
Description: The study derives from an investigation conducive to the analysis of inequality and the exercise of intercultural education in the State of Mexico. Intercultural education is considered as a model for attention to diversity in the current mainstream curriculum for basic education, in which the school should represent a socio-cultural space where values such as respect for diversity and tolerance should be enhanced. The central objective is to analyze the mechanisms that serve to reproduce social inequality from the revision of structuring structures (educational policies), to identify forms of inclusion (processes of assimilation) or exclusion (processes of segregation) of individuals. The foregoing is based on a documentary review and an analysis of the information (situational diagnosis) from the intercultural sociology approach with data provided by the Population Census INEGI (2010) on the exercise of intercultural education in the State of Mexico, a federal entity with a greater concentration of indigenous groups in the country only after states such as Chiapas, Oaxaca and Guerrero. Finally, the paper emphasizes on how inequality implies obstructing an educational project under a democratic framework, including freedom, justice and equity
El estudio se deriva de una investigación orientada al análisis de la desigualdad y ejercicio de la educación intercultural en el Estado de México. La educación intercultural es considerada como modelo para la atención de la diversidad en el currículo oficial vigente para la educación básica, en el cual la escuela debería representar un espacio sociocultural donde se fomentan valores como el respeto a la diversidad y la tolerancia. El objetivo central consiste en analizar mecanismos que sirven para reproducir la desigualdad a partir de la revisión de las estructuras estructurantes (políticas educativas vigentes), para identificar formas de inclusión (procesos de asimilación) o exclusión (procesos de segregación) de los individuos. Lo anterior, se plantea desde una revisión documental y un análisis de la información (diagnóstico situacional) desde el enfoque de la sociología intercultural con datos proporcionados por el Censo Poblacional INEGI (2010) sobre el ejercicio de la educación intercultural en el Estado de México, entidad federativa con mayor concentración de grupos indígenas en el país sólo después de Estados como Chiapas, Oaxaca y Guerrero. Finalmente, se hace hincapié en que la desigualdad conlleva a obstaculizar un proyecto educativo bajo un esquema democrático en el marco de libertad, justicia y equidad.
Other Identifiers: http://hdl.handle.net/20.500.11799/71001
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Appears in Collections:Producción

Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.