Please use this identifier to cite or link to this item: http://ri.uaemex.mx/handle20.500.11799/69321
Title: Las instituciones públicas de educación superior: análisis de los factores que intervienen en el sistema educativo
Authors: BLANCA ESTELA HERNANDEZ BONILLA 
ADRIANA MERCEDES RUIZ REYNOSO 
ARTURO SANCHEZ SANCHEZ 
Keywords: Instituciones publicas;mejora continua;resago;reprobación;info:eu-repo/classification/cti/5
Publisher: Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa
Project: Vol.;4
No.;8 
Description: En la presente investigación se retoma la teoría de la motivación humana que propone jerarquías de las necesidades, puesto que los seres humanos son motivados por necesidades múltiples y que solo existen en un orden jerárquico. Sin embargo, en las instituciones Públicas de Educación Superior en México, no hay resultados contundentes de la aplicación de esta teoría, ya que las áreas de oportunidad en el factor de motivación refleja que el personal que labora en estas instituciones no es se siente motivado por el trabajo que desempeña. Se analizaron siete instituciones de educación superior donde se encuestaron 224 sujetos divididos en directivo, mandos medios y personal operativo, en los subsistemas de educación Tecnológicas, Autónomas, Politécnicas, Tecnológicos de Estudios Superiores e Institutos Tecnológicos Superiores, en los estados de México, Puebla e Hidalgo. Considerando los factores de comunicación, motivación, satisfacción laboral, identidad, trabajo en equipo y liderazgo. Se logró comprobar la hipótesis estadística planteada, para lo cual se analizaron los factores de comunicación, motivación, satisfacción laboral, identidad, trabajo en equipo y liderazgo en los directivos, mandos medios y personal operativo. A partir de lo anterior, se acepta la hipótesis alternativa, es decir, que existe correlación significativa entre todas las variables estudiadas y se puede afirmar que son generalizables para toda la población.
The purpose of the present research is to study the effects of statistical data on the behavior of Higher Education Faculties (IPES) in some states of the Mexican Republic. According to the ANUIES (2012) data base, in Hidalgo State 17% of students concluded their career, while 10.7% is graduated, this is associated that some students delay the academic process. In Mexico State 14.4% students complete the higher studies, but only 74.25% obtain their professional grade. Puebla indicates that 18% finished their studies and only 76% are graduated. Therefore, the most outstanding problems in higher education are the following situations: • Inequity in access to the detriment of young people from low economic status. • Limited relations with industrial-productive areas. • Discrepancy with other educational levels. • Insufficient economical support for research in public Universities and restricted relationship with the science and technology system. • Weak relevance and quality. • Growth of student population in higher institutions. Finally, the problematic considers that IPES has influences in the commitment of human resource to improve the results of the academic institutions, since in the higher education is one of the main factors in the educational process. Within the functional areas of the IPES, the main component to be studied is the academic employees, who provide the institution with knowledge, skills, abilities and capacities, which become human resource advantages; In return for this, the employees obtain benefits of salary, rewards, gratuities and promotions, therefore the degree of satisfaction increases its disposition when maintaining lines of activity with the educational organization. In this relationship of economic-social interchange the norm of reciprocity and variables such as communication, motivation, job satisfaction, identity, teamwork and leadership, so the degree of employee satisfaction generates a sense of belonging that favors the achievement of organizational objectives.
URI: http://ri.uaemex.mx/handle20.500.11799/69321
Other Identifiers: http://hdl.handle.net/20.500.11799/69321
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Appears in Collections:Producción

Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.