Please use this identifier to cite or link to this item: http://ri.uaemex.mx/handle20.500.11799/70997
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGuadalupe Nancy Nava Gómez-
dc.creatorEvelyn Hessen López-
dc.date2016-09-
dc.date.accessioned2022-04-21T05:17:01Z-
dc.date.available2022-04-21T05:17:01Z-
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/20.500.11799/70997-
dc.identifier.urihttp://ri.uaemex.mx/handle20.500.11799/70997-
dc.descriptionThis research arises from the identification of the main problem: the insufficient development of mother tongue (L1) and EFL (L2) in public high schools located in Toluca Valley, Mexico. The main objective of the study is to support and explain that one of the main obstacles achieving the implementation of strategies and teaching practices effective for the development of academic and language skills in a foreign language, derives from the low level of development of the mother tongue (L1), and the disconnected literacy processes at school with social practices and immediate communicative reality of learners. Through a research design supported life stories, a deep approach to the reality of the process of literacy in L1 and L2 of teachers and students in order to capture and interpret the dynamics of human behavior within his social life was achieved. The results show evidence that language education in L1 and L2 is scarce from the family, so the school is the exclusive means for literacy. In addition, language education in L1 and L2 is oriented towards learning more than the development of a creative act resulting in the generation of a culture of the written word-
dc.descriptionLa presente investigación surge a partir de la identificación del problema rector: el exiguo desarrollo de la L1 (español) y L2 (inglés) en los estudiantes de escuelas secundarias pertenecientes del sector público en el Valle de Toluca, México. El objetivo principal consistió en sustentar y explicar que, uno de los principales obstáculos que impide el logro de la instrumentación de estrategias y prácticas didácticas efectivas con miras al desarrollo de competencias académicas y lingüísticas en una L2, obedece, al bajo nivel de desarrollo de la lengua materna (L1) y a la desarticulación de los procesos de alfabetización en la escuela con las prácticas sociales de los educandos. A través de un diseño de investigación apoyado en historias de vida, se logró un acercamiento profundo hacia la realidad del proceso de alfabetización en L1 y L2 de docentes y estudiantes con la finalidad de capturar e interpretar la dinámica del comportamiento de los informantes dentro de su vida social. Los resultados arrojan evidencia de que la educación lingüística en L1 y L2 se reduce a una técnica a aprender en el ámbito escolar, pero no constituye un acto de creación que derive en la generación de una cultura de la palabra escrita-
dc.languagespa-
dc.publisherRevista de Formación de Recursos Humanos-
dc.relationVol.;2-
dc.relationNo.;5-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess-
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0-
dc.source2444-4979-
dc.subjectLiteracidad-
dc.subjectlengua materna-
dc.subjectlengua extranjera-
dc.subjecteducación lingüística-
dc.subjectinfo:eu-repo/classification/cti/5-
dc.titleAnálisis de los procesos de literacidad: Hacia una educación lingüística en L1 y L2 en la escuela secundaria-
dc.typearticle-
dc.audiencestudents-
dc.audienceresearchers-
item.grantfulltextnone-
item.fulltextNo Fulltext-
Appears in Collections:Producción
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.